GORDON INTRODUCEERT EIGEN WIJN ‘CAPE GORDON&

2-9-2004

Gordon staat al sinds jaar en dag bekend om zijn liefde voor dit land en uit dit ook regelmatig in de media. Deze liefde ontstond al in 1992 toen de zanger naar Zuid-Afrika moest voor een promotie campagne aangaande zijn hits “Kon ik maar even bij je zijn” en “Ik hou van jou”. Tijdens deze promotie is volgens eigen zeggen de vonk over geslagen. “Met die eerste blik op de Tafelberg voelde ik meteen dat dit mijn tweede thuis is”, aldus Gordon. Ook heeft de zanger er langere tijd gewoond in verband net zijn reumatische aandoeningen. Mede hierdoor is hij vastbesloten om in de toekomst meer in Zuid-Afrika te gaan wonen dan in Nederland. Ook het ondersteunen van diverse goede doelen waar onder het Nelson Mandela kinderfonds en diverse aids projecten in Zuid-Afrika hebben de band alleen maar versterkt.

Nu jaren later en heel wat ervaring en reisverhalen rijker, is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. Tijdens zijn aanwezigheid op de introductie van de eerste pluk-wijn uit Zuid-Afrika en het in ontvangst nemen hiervan, ontstond het idee bij wijnimporteur Huinck&co om onder Gordon’s naam een eigen wijn op de markt te brengen. De wijnen zijn zelf geselecteerd en verschijnen in drie segmenten op de markt: de classic line, de premium line en begin volgend jaar de platinum line. De classis line, welke als eerste op de markt komt, bestaat uit: Cinsaut Pinotage, Droë Steen en de Rosé.

Gordon zelf is vereerd en ontzettend trots dat hij nu diegene kan zijn om de Zuid-Afrikaanse wijnen nog meer te promoten dan dat hij al deed. “Ik vind Zuid-Afrikaanse wijnen al jaren beter dan menig Franse wijn of wijnen uit welk ander gebied ter wereld. Daarbij dan wetende dat je ook nog de economie helpt van een land in opbouw, was voor mij al voldoende om alleen nog Zuid-Afrikaanse wijnen te drinken”.

Deze wijnen zijn voor EUR3,50 te koop bij Dirk van de Broek en C1000. Daarna zullen de premium en platinum line op de markt komen. Gordon heeft de wijnen zelf uitgezocht en schreef ook het tekstje op het achteretiket van de wijn, in vloeiend Afrikaans.

Waar anderen worden gehuldigd met tulpen die naar hen vernoemd worden of parfums naar gemaakt worden, beschouwd Gordon dit als een absolute bekroning op jarenlange voorliefde voor “het mooiste land ter wereld”. Volgens Priscilla Jana, ambassadeur van Zuid-Afrika in Nederland, is Gordon de goodwill ambassadeur bij uitstek. “Het zal wel apart worden om een wijn uit te brengen in plaats van een cd. Hopelijk verkoop ik er meer van, maar dat is in mijn geval niet zo moeilijk”, aldus een zelfspottende Gordon.